Jmenuji se Tereza Sochorcová (za svobodna Filová), jsem nadšená dětská lékařka a čerstvá maminka.
Svoji práci miluji a beru jako poslání. Věnuji se jí i mimo „pracovní dobu“, zapojuji se do mnoha projektů a maminkám často pomáhám on-line.
Před narozením Bertíka jsem hledala vhodné kontrastní hračky pro jeho rozvoj. Nabídka Šapita je pěkná, ovšem popisky a blog mě nadchnuly tak moc, že jsem se rozhodla přidat a podělit o svoje zkušenosti z oboru ověřené mateřstvím.
V ordinaci často vídám rodiče, kteří přijdou s miminkem k 1. prohlídce. Miminko je zahrnuto hromadou hraček, rodiče na něj mluví hlasitě a miminko nešťastně pláče.
Je velká škoda, že se v předporodních kurzech dává jen malý důraz na to, co je pro novorozence vhodné pořídit a edukovat nastávající rodiče v tom, jak bude miminko vnímat okolní svět.
Miminko totiž ihned po porodu rozezná pouze
- maminčin hlas (otcův také, pokud je aktivní a na bříško těhotné ženy zblízka a pravidelně promlouvá),
- uklidní ho tlukot maminčina srdce a
- vůně. Proto miminko utiší, když maminka např. svůj šátek či tričko položí miminku do postýlky a ono je tak “ošáleno” maminčinou vůní.
Z výše uvedených schopností vyplývá, že je zbytečné, až stresující, ukazovat miminku barevné hračky nebo jimi plnit postýlku.
Potřeby miminka v této vývojové fázi zahrnují - pravidelné krmení, přebalování, chování a dostatečný čas a klid k odpočinku.
- mají často tzv strabismus “šilhání” (fyziologický je lehký divergentní strabismus, tj jedno nebo obě oči utíkají zevně k uchu),
- otáčí se za světlem,
- pohyb očí je v horizontální rovině.
- Vidí jen na krátkou vzdálenost pouze větší předměty v úhlu 45–60 stupňů (tj. krátce zafixuje velký předmět v zorné linii),
- fixace je monokulární střídavě jedním a druhým okem. Zraková osrost je při narození nízká (cca 20/400).
- Dítě zatím neumí akomodovat (=zaostřovat blízké předměty na sítnici oka).
Konec 1. měsíce
Narůstá u miminka svalový tonus, na bříšku o něco déle udrží zvednutou hlavičku, jinak je velmi podobný zralému novorozenci.
4. týden
Na malou chvilku sleduje velký světlý či lesklý předmět umístěný před očima ve vzdálenosti 30–50 cm v úhlu 90 stupňů.
Fixace je ještě monokulární.
Miminka vidí pouze kontrastní věci, proto jim musíme dávat kontrastní hračky (černo-bílé nebo černo-bílo-červené), aby se učili fixovat.
Zahrnování příliš mnoha podněty je kontraproduktivní. Rodiče těchto dětí potom přicházejí do ordinace zoufalí, že je miminko velmi plačtivé, když nespinká, tak nedokáže jen v klidu sledovat.
Syn Bertík bojoval na JIP, kde ho umístili pár minut po porodu do inkubátoru.
Když mi Berítka dali, byla jsem v emocionální bouři. Do dnešních dnů jsem v úžasu nad tím, jak se ve mně otevřela náruč pro nekonečnou lásku.
Okolní svět byl nic, Bertík byl moje všechno.
Po náročném začátku jsem se uklidnila a věděla jsem, že Bertík potřebuje stimulovat po všech stránkách. Pomalu, citlivě a trpělivě.
O komplexní metodě třeba napíši v jiném článku. Zde se věnuji očnímu cvičení.
Kartičky měl vždy cca 20 cm od obličeje, ve vzdálenosti větší bylo vidět, jak přestává reagovat.
Zároveň by to vedlo k jeho zbytečně únavě. Uvidíte sami, jak bude miminko krásně očima obrázky sledovat, na rozdíl od barevných a často hlučných hraček, které ho jen rozladí.
Nyní obrázky používám i kvůli predilekci hlavy, lepím mu je vždy na opačnou stranu např i u přebalování, abych ho donutila hlavičku otáčet na “méně oblíbenou” stranu.
A to je pro tentokrát vše.
Přeji pěkný den, MUDr. Tereza Sohorcová (Filová).